Home | Wegwijzer | Foto's | Dokbeurten
Verlenging Straat L schepen
Foto's beschikbaar gesteld door Erik Moen
In 1958 werden 4 schepen nieuw gebouwd op rekening van de KPM om te gaan varen in de z.g. combinatie overeenkomst (KPM en KJCPL).
Dit waren: Van Heemskerck (gebouwd bij De Merwede in Hardinxveld-Giessendam), Van Der Hagen (gebouwd bij IJsselwerf in Gorinchem), Van Linschoten (gebouwd bij Werf Gusto in Schiedam)
en Van Spilbergen (ook bij Werf Gusto in Schiedam).
Bij de fusie in 1967 werden de schepen overgedragen aan de KJCPL. Om de mogelijkheden bij de KJCPL lijnen beter te benutten werden de schepen eerst verlengd
met een nieuw ruim 3 met 4 koel/vries kamers en getooid met een hydraulische kraan.




Kiel legging van het nieuwe ruim gaat in Japan gepaard met wat goden verering. Het ruim krijgt vorm en wordt na voltooiing te water gelaten en het nieuwe ruim ligt te wachten als het schip het dok in vaart.




Hier wordt Van Der Hagen door midden gesneden en het achterschip het dok uit gesleept om plaats te maken voor het nieuwe ruim 3.




Het is net een schuif puzzel. Nieuwe ruim er in en het achterschip er weer achter. Als het ruim op zijn plek is vast gelast gaat het schip weer te water om plaats te maken voor de volgende.




De hydraulische kraan is geplaatst en wordt gelijk ingezet om de nieuwe luikhoofden op hun plaats te brengen. De 4 koelkamers worden met Purschuim geïsoleerd.




Bij de koelkamers horen ook 2 nieuwe Freon compressoren en het nodige leiding werk. Een paar handtekeningen van o.a. Dhr E. Moen en een glaasje heffen, Job Done!
Zo zagen de schepen er uit na de verlenging:




1. Straat Luanda (ex Van Linschoten)
2. Straat Le Maire (ex Van Heemskerck)
3. Straat Lagos (ex Van Der Hagen)
4. Straat Luzon (ex Van Spilbergen)