Home | Wegwijzer | Foto's | Dokbeurten
Nedlloyd Fiji bij Asano Dockyard 1979
Foto's van Ed Endert
Ed komt eind augustus 1979 in Mauritius aan boord van de Nedlloyd Fiji. Het schip gaat van 8 tot 27 november bij Asano in Yokohama in dok. De complete hoofdmotor wordt tot op het spoellucht kanaal afgebroken. De voeten van de cylinderblokken schavielden over de spoellucht balk en daardoor lekte de motor aan alle kanten koelwater. De cylinderblokken zijn opgelast en de spoelluchtbalk ter plaatse van de voeten met een zelfde hoeveelheid afgefreesd.
Direct na aankomst werd begonnen met het demonteren. De Jappen begonnen al met sleutelen voordat het hele bedrijf was afgezet. Het verwijderen gaat snel. De cylinderkoppen met kleppen en al zijn er af.
De brandstofpompen compleet met stoel en nokkenas kap zijn klaar om de wal op te gaan. Hwtk Nicolai (achter aan) en 2e wtk Jan Hooglander kijken of alles goed gaat.
Hier gaat de nokkenas voor de voorste cylinders de wal op. Na het trekken van de zuigers worden ze een voor een gekanteld en gereed gemaakt om de wal op te gaan.
Daarna zijn de cylinder voeringen aan de beurt. De cylinder blokken worden gedeeld en verwijderd.
Door de skylights worden de verschillende onderdelen de wal op gehesen.
Zoals het een echte stuurman betaamd controleert 2e stuurman Napjes (is later loods geworden) of alles goed op de wal opgeborgen wordt. De achterste turbo wordt ook gereviseerd.
De freesmachine is geïnstalleerd op de spoelluchtbalk. Op foto 3 zie je de onbewerkte spoellucht balk en op foto 4 zie je de freesmachine aan het werk.
De cylinderkoppen hebben een scheurtest ondergaan, hetgeen te zien is aan de witte poeder coating. De zuigers gaan helemaal uit elkaar voor controle. Ook de cylinderblokken worden uitvoering getest op scheurtjes. Vervolgens aan elkaar gebout en de voeten opgelast.
Alle onderdelen staan op een rijtje klaar om terug aan boord te gaan. Dit cylinderblok is het eerste dat weer aan boord gehesen wordt.
Langzaam gaat het blok weer op zijn plek. Het onderwaterschip met de vaste 4-bladige schroef ziet er weer als nieuw uit. Bijzonder is overigens de groene waterlijn. Die was in de KJCPL tijd altijd Boottop Red, net als de onderkant.
De rode clownsneus is mooi in de verf gezet. De zuigers worden weer terug geplaatst en ook de rotor van de turbo is weer retour.
Op 27 november gaat de Nedlloyd Fiji weer terug in het water na een bijna 3 weken durende dokbeurt.