Home | Wegwijzer | Machinekamers
Machinekamer van de Nedlloyd Fremantle
Zuigertrekken op zee kan met zwaar weer een uitdaging zijn, maar soms zit het weer mee zoals hier:
De reserve zuiger wordt geïnspecteerd voordat hij erin gaat.
De voering diameter wordt nauwkeurig opgemeten met een verlengde micrometer om te zien of hij nog mooi rond was en niet te ver uitgelopen.
Als alles in orde is kan de zuiger weer worden gemonteerd.
De volgende serie foto's zijn van Jan Smits (toen 5e wtk).
De krukassen van de Werkspoor hulpmotoren moeten 1 voor 1 in Singapore de wal op naar de fa. Van der Horst i.v.m. het uitopen van krukas lagers. Elke rondreis werd er 1 motor ontmanteld en op de terugreis naar NZ weer gemonteerd.
3e wtk Huub Boesten doet een carter inspectie bij de Sulzer RD90 motor voor het trekken van een zuiger. Het krukaslager wordt gedemonteerd en als de kop er af is kan de zuiger er uit. De nieuwe zuiger er weer en de kop er op. Eitje! De machinekamer bemanning is wel trots dat het karwei weer geklaard is.
We maken nog even een rondje door de machinekamer.
De carterdeuren en zuigerkoeling afvoer met kijkglazen en een kijkje in de schroefas tunnel. Onder het gaas op de foto zit de toersiemeter waar mee het vermogen aan de schroefas wordt gemeten.
De olie-water afscheider of ook wel de sludge-tank genoemd en rechts de vriesmachinekamer.
Een kijkje in de stuurmachinekamer
Number One poseert met zijn mannen in de werkplaats.
De bekende patatkraam is een eerste poging van een soort controle kamer en Jan Smits drinkt een lekker bakkie.
De fitter is blij met de temperaturen van de vrieskamers.