Home | Wegwijzer | Machinekamers

Machinekamer van de Nedlloyd Bangkok

genomen door Ton van den Akker in 1987.
Ton is van huis uit scheepswerktuigkundige, maar is na het verlaten van de hogere zeevaartschool ( Utrecht ) niet gaan varen. Hij heeft in 1987 stage gelopen bij Nedlloyd, op de schepen Nedlloyd Willemskerk, en Nedlloyd Bangkok. Onderstaande foto's zijn door hem gemaakt tijdens zijn stage.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd_Bangkok_1987/Controlekamer_2  photogallery/KJCPL/Nedlloyd_Bangkok_1987/Controlekamer_1 

Hoofdschakelbord achter de lessenaar en de bedieningslessenaar in de controlekamer

photogallery/KJCPL/Nedlloyd_Bangkok_1987/Sulzer_RND_76m_3  photogallery/KJCPL/Nedlloyd_Bangkok_1987/Zuigertrekken_1  photogallery/KJCPL/Nedlloyd_Bangkok_1987/Zuigertrekken_2  photogallery/KJCPL/Nedlloyd_Bangkok_1987/Sulzer_RND_76m_2 

Nedlloyd Bangkok heeft als hoofdmotor een Sulzer 7RND76M en dat zorgt voor een opgeruimd koppenbordes. Midden zie je het zuiger trekken. dan: Uitslijpen van de stootrand die ontstaat op het hoogste punt van de zuigerveren. Geheel rechts een blik op de krukas.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd_Bangkok_1987/Sulzer_RND_76m_1  photogallery/KJCPL/Nedlloyd_Bangkok_1987/Stork_8_FCHD-240_Hulpmotor  photogallery/KJCPL/Nedlloyd_Bangkok_1987/Separator_hok  photogallery/KJCPL/Nedlloyd_Bangkok_1987/Porsgrunn_stuurmachine 

Het opgeruimde koppenbordes van een Sulzer, een Stork 8FCHD-240 Hulpmotor, de seperator kamer en de Porsgrunn stuurmachine

photogallery/KJCPL/Nedlloyd_Bangkok_1987/Overhalen_Blower  photogallery/KJCPL/Nedlloyd_Bangkok_1987/MK_vloer_BB_zijde 

Uitlaatgassen turbo wordt overhaald en de Machinekamer vloer BB zijde


In 2005 is ex-collega Jan Visser aan boord van het zusterschip Nedlloyd Bahrain terug geweest en de volgende foto's tonen hoe de MK er toen uit zag, 27 jaar oud, Griekse eigenaar en Pilipino crew!!!. Het schip heet tegenwoordig BSLE Empress. Alle vier de Nedlloyd Ba's zijn nog in de vaart, en nu dus ruim 30 jaar oud.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Bahrain/HM%20Koppenbordes  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Bahrain/Hulpmotor%203  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Bahrain/Vloer%20BB  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Bahrain/HM%20Tussenbordes%20BB%20 

Koppen van de Schelde-Sulzer 7RND76M, die 8FCHD240 huppelmotor was zo schoon, geen druppel brandstof op de nokkenbak. De vloer aan BB, naar achter gezien. Het tussenbordes BB zijde met de brandstofpompblokken voor cylinders 4-7 en de noodmanoeuvreerstand.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Bahrain/IMO%20feederunit%20vloer%20SBV%20en%20trimpompen%20tegen%20MK%20voorschot  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Bahrain/Schroefas  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Bahrain/Porsgrunn%20stuurmachine%20met%20powerunits 

MK Vloer aan SB zijde gezien naar VS. IMO feederunit vloer SBV en trimpompen tegen MK voorschot. midden: Schroefas en rechts Porsgrunn stuurmachine met powerunits.