Home | Wegwijzer | Foto's

Zwaar weer

Als je als zeeman over de wijde wereld zeeën vaart ontkom je niet aan af en toe zwaar weer.
Een echte zeeman staat dan aan dek te genieten als hij niet hoeft te werken. Soms heb je ook de gelegenheid om er een paar mooie plaatjes van te schieten. De resultaten daarvan vindt je hieronder.

Willem Treurniet voer op de Straat Cook en maakte een overtocht met slecht weer tussen Kaapstad en Zuid Amerika.

photogallery/KJCPL/ZwaarWeer/StraatCook1  photogallery/KJCPL/ZwaarWeer/StraatCook2  photogallery/KJCPL/ZwaarWeer/StraatCook3  photogallery/KJCPL/ZwaarWeer/StraatCook4  photogallery/KJCPL/ZwaarWeer/StraatCook5  photogallery/KJCPL/ZwaarWeer/StraatCook6  photogallery/KJCPL/ZwaarWeer/StraatCook7 

Een bijzonder zware golf sloeg op het voorschip de kabel trommel van een deklier weg, die hier en daar nog wat schade aan richtte. Dat is de kracht van een beetje water! Het kapot geslagen liertje is (was) een hangerlier voor het stellen van de bomen.

De bomen moesten bij dit schip met de hand!! (slinger) getopt en afgevierd worden, na het stellen op de juiste hoogte werd dan de hanger op een stuk langschalmige ketting gestoken , zodat dit iele malochem tenminste niet de hele last te verduren kreeg. Er zat voor de veiligheid ook een voetrem op, remtrommeltje voor de bandrem is te zien op de trommel. Latere schepen hadden een wat zwaarder uitgevoerde hangerlier.

Hierbij was de trommel door een tussenflens a.h.w. in twee delen verdeeld, een lastdeel en een "optop/aftop" deel. Bij het stellen van een boom werd de zgn topperdraad die op het "optop/aftop" deel zat (hoe kan het ook anders) om een verhaalkop op een van de laadlieren op het betreffende lierendek gelegd.
De hangerlier was hier van een palwiel voorzien, pal lichten en de boom optoppen. Indien op hoogte, pal laten zakken en de last van de topperdraad nemen, de hangerdraad bleef hier dus op de hangerlier zitten en deze werd dus in bedrijf wel belast. Beslist geen klusje om even in je eentje te doen, als een boom "overgesteld" moest worden.

Kijkend op ruim 3 van de Tjiliwong maakte Willem nog een paar mooie foto's.

photogallery/KJCPL/ZwaarWeer/Tjiliwong1  photogallery/KJCPL/ZwaarWeer/Tjiliwong2  photogallery/KJCPL/ZwaarWeer/Tjiliwong3 

De dek lading krijgt het hier zwaar te verduren.


Hier fotos van de Houtman in een storm, nadat het schip van het dok in Durban in ballast naar Maputo op weg was. Gemaakt door Paul Huizing.

photogallery/KJCPL/ZwaarWeer/Houtman0089  photogallery/KJCPL/ZwaarWeer/Houtman0127  photogallery/KJCPL/ZwaarWeer/houtman0074 

Een passagiersschip was in nood en zij zijn de hele dag van 5 uur 's- morgens tot 10 uur 's-avonds stand-by gebleven en hebben netten overboord gehangen (laatste foto) om drenkelingen eventueel aan boord te halen Maar zover is het niet gekomen, want toen de storm is gaan liggen zijn de passagiers van boord gehaald met helikopters en zij zijn verder gevaren naar Maputo.

Tijden het stand-by moesten ze rondjes om het passagiersschip draaien, waarbij de Houtman flinke klappen op liep met als gevolg dat o.a. de zuigerveren in stukjes uit de spoelpoort aftappen kwamen, de kaartenkasten op de brug van de wand kwamen en de ankerwinches op de bak van dek losgescheurd werden, waardoor de elektrische lockers daaronder met de reserve elektomotoren en ankers in het water stonden.