Home | Wegwijzer | Foto's | Alle KJCPL schepen
m.s. Tjitjalengka
Toen de verbetering van de conjunctuur in 1937 doorzette werd de achterstand in het vernieuwen van de vloot ingehaald met de bouwopdracht voor een nieuw groot passagiers/vrachtschip
bij de N.S.M.: de Tjitjalengka. Door moeilijkheden in de materiaalvoorzieningen kon het schip pas op 16 augustus 1938 worden gedoopt en te watergelaten.
In de oorlog werd de Tjitjalengka gevorderd door Engeland en ingezet als Hospitaalship. Tjitjalengka was ook één van de schepen die aanwezig was bij het tekenen van de overgave van Japan
en de krijgsgevangenen repatrieerde.
Bij de opknapbeurt in 1961 werd de Tjitjalengka gemoderniseerd en van airconditioning voorzien. Ze voer haar laatste jaren op de ASAS (Asia South America Service).
Roep letters | PKQH - PIAD |
Werf | N.V. Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij Amsterdam |
Bouwnummer | 271 |
Afmetingen L x B x H | 10.972b, 9.668n, 9.778d |
144.97 x 19.71 x 11.73m | |
Passagiers | 64x I, 155x II, 1.721x TD |
Motor | 2t dw 6 cil Stork Hengelo (715x1200) |
Vermogen | 6000 ipk |
Snelheid | 14.5 kn |
te water gelaten | 16 augustus 1938 |
Geschiedenis |
1942: Hospitalship No.. 9 1946: Tjitjalengka voor JCJL 1947: KJCPL 1959: door Typhoon in baai Nagoya aan de grond 1961: Verbouwd te Hong Kong 1968: Te Hong Kong gesloopt |