Home | Wegwijzer | Vaartijd

Nedlloyd Franklin

Nedlloyd Franklin in Mt Manganui
Roep letters PHUI
Werf Verolme Scheepswerf NV Alblasserdam
Bouwnummer 672
Afmetingen L x B x H 156.80 x 20.47 x 12.20m
9.367b, 5.202n, 12.627d
Passagiers 2
Motor 2tew 6 cil. Sulzer - De Schelde (900x1550)
Vermogen 12.100 rpk
Snelheid 20 kn
te water gelaten 18 juli 1963 voor de KPM
Geschiedenis 1967: over naar de KJCPL
1973: verlengd met een ruim bij Asano Dockyard Yokohama Japan
1977: Over naar Nedlloyd
1978: Nedlloyd Franklin
1983: Kota Wirawan voor Pacific Asia Ltd. Colombo
1987: Gesloopt te Alang, India

Op 5 juni 1979 stap ik in Manilla samen met mijn vrouw aan boord van Nedlloyd Franklin als 3e wtk.

De reis er naar toe was een drama. Eerst met een KLM city hopper (een Fokker Friendship) op 2e Pinksterdag naar Brussel. Daar moesten we een paar uur wachten in een snikhete vertrekhal. Toen we eenmaal in het volgende vliegtuig zaten en op de startbaan stonden gebeurde er niets meer. Het bleek dat er een militaire vliegoefening bezig was boven Europa, waardoor het luchtruim voor de burgerluchtvaart gesloten werd. 3 uur later gingen we dan op pad. Aangekomen in Dubai kregen we te horen dat het vliegtuig dat door zou tot Tokio, hier zou wachten omdat ze anders in Tokio midden in de nacht zouden aankomen. Aangezien het vliegveld dan gesloten is, moest er in Dubai worden gewacht. Blijkbaar was dat goedkoper dan in Manilla. 36 uur na vertrek uit Amsterdam kwamen we uiteindelijk in Manilla aan.

 

Nedlloyd Franklin voer op de Far East - New Zealand Service.
Reis 52 bevatte de volgende havens: Manilla (4-6-1979), Kaoshung (8-6-1979), Hong Kong (4-6-1979).
Reis 53: Auckland (20-6-1979), Lyttleton (9-7-1979), Tauranga (15-7-1979), Manilla (8-8-1979), Keelung (14-6-1979), Kaoshung (25-8-1979), Hong Kong (28-8-1979)
Tussen Keelung en Kaoshung kregen we last van de typhoon Judy
Reis 54: Auckland (14-9-1979), Wellington (19-9-1979), Lyttleton (27-9-1979), Auckland (1-10-1979), Mt. Manganui (6-10-1979), Manilla (24-10-1979), Keelung (28-10-1979), Kaoshung (31-10-1979), Hong Kong (2-11-1979).

Kapitein E. Pels
H. van Bergeyk
1e stuurman C.D. Sonneveldt
W. de Vries
2e stuurman R.L. Maquelin
J.W. Moerbeek
B.W. Janse
3e stuurman B. Kollen (Ben)
P. Jager
Radio Officier R.J.R. Fokkens
H. v.d. Berg
Mynders
Hoofd Wtk J.E. Hartzuiker
R.C.L. Camphorst
2e Wtk J. v.d. Kooy
A.P. v.d. Hoeven
3e Wtk R.J. Bersma (Robert)
W.K. Schaalma
4e Wtk J. Willemsen (Han)
Schuyt
5e Wtk J. Jager
J. Krijgsman
W.P. de Weger (Wim)
Stewardess P. Kollen (Peta)
G.A. Bersma (Ineke)
v.d. Kooy

     

Winkelen in Hong Kong was altijd een feest en zo zagen de straten er ook uit.
Ook worden er oude ambachten getoond. Deze man kan mooi schrijven en versierd een waaier voor toeristen

 

In Mt. Manganui is het al bijna gebruikelijk om met een ander schip van de RIL samen te liggen. Dit keer is het de Nedlloyd Fremantle waar we 2 reizen geleden op gevaren hebben.

 

Deze foto van onze hut is genomen ergens in Penang of zo, te zien aan de bloemen op tafel. Naast het bureau staat een afschuwelijk stuk kitsch, een bloem van glasvezel draden die van onder verlicht worden en rond draaien. Chinezen vinden het prachtig en denken dat wij dat ook mooi vinden. We kregen het aangeboden van de Elec en zeg dan maar eens nee!
Ien schrijft hier een van de vele brieven naar haar ouders, die later voor veel informatie over het leven aan boord zullen zorgen.

 

Deze lijn heeft als bijzonderheid, dat we langs de kant liggen bij de passagiers terminal in Hong Kong.
Dat heeft heel veel voordelen met stappen, maar ook lunchen tussen de middag was een feest. Dichtbij was een restaurant genaamd "Java Rijsttafel" met een lopend buffet van heerlijke Indonesische gerechten.

     

Na het eten wordt hier genoten van een mooie Irish Coffee. Omdat de whisky in de fik moest voor een betere smaak, heeft dat heel wat glazen gekost. Links vrouw van de 2e wtk v.d. Kooi, 1e stuurman Sonneveldt, 2e wtk v.d. Kooi (Geen RIL man maar een Nedlloyder en geen krul op de mouw!), dan 5e wtk Wim de Weger en rechts 4e wtk Han Willemsen (zie ook Straat Freetown)
In de vele jaren dat we op Nieuw Zeeland hebben gevaren doe je vrienden op die je steeds weer treft. Hier waren we in Mt Manganui en hebben we een klein feestje met een paar van die vrienden. Één van hen was onderzoeker voor Marine Life en kon goed aan verse oesters komen. Hij had een hele emmer meegenomen en die knutselden we open aan de bar en slurpten ze lekker naar binnen.
De barbecue had hier aan boord een wat minder gebruikelijke vorm, ditmaal een olie vat rechtop in plaats van het vat horizontaal door midden gezaagd. Het vuur is wat kleiner, maar hij was zuiniger met de houtskool.

In Keelung liggen we maar 1 dag voor anker te wachten op een plek aan de kade, als we plots naar binnen mogen.
Het was een paniek aktie vanwege de komst van tyfoon Judy, die dreigde over Taiwan te gaan en men probeerde ons voor die tijd weer weg te krijgen. Er werd hard aan de lading gewerkt, maar zonder succes. Die gammele oude bakfietsen kregen de lading niet op tijd weg gebracht. Omdat Judy binnen 12 uur zou overkomen en we niet kanden blijven liggen, moesten we naar buiten. Alle laadbomen gingen aan dek en alle schepen moesten de haven verlaten. Alle kleine vissersbootjes gingen de haven in. Buiten waaide het erg hard en we hebben 2 dagen rond Taiwan gevaren om Judy te ontwijken. Toen we terug kwamen bij Keelung, bleek Judy te zijn afgezwaaid naar een andere richting. Ze was niet over Taiwan gegaan, maar richting Korea gekoersd, daar zeer veel schade aangericht en veel mensenlevens geëist. Windsnelheden tot 225 km/uur zijn waargenomen en daar wil je echt niet in zitten met je schip.

In Hong Kong gaan we op 4 november 1979 op het vliegtuig naar Amsterdam en zoals zou blijken voor de laatste keer, want een maand later besluit ik te stoppen met varen en als bedrijfsleider in de Radio zaak van mijn schoonvader te gaan werken.

Uit het wachtboekje:

Overdrachtsrapport te Hong Kong 7-11-79

Hoofdmotor
Telescooppijp pakkingbussen zijn nu allemaal vernieuwd. Aantal kijkglazen moeten nog vervangen worden (zijn in aanvraag) Luchtkoelers erg vuil. Laatste oversteek elke nacht gespoeld.

Electrisch
Dekwerktuigen: generatoren en motoren WL winches hebben zeer lage isolatie weerstand; op oversteeken een voor een drogen en lakken. Ankers moeten met perslucht inwendig goed schoon geblazen worden.Wettelijk minimum is 0.3 MOhm, OK is 10 MOhm
Indicator lampen voor ontdooi cyclus moeten veranderd worden. Hiervoor een ongebruikt contact gebruiken van resp ARP1, ARP2, ARP3 en ARP4.

Uitstaande opdrachten: Het rood schilderen van de noodstop knoppen op winch controllers, Het vervangen indien nodig of juist aanbrengen van copperbraid naar alle electromotoren. Het professioneel maken van smo separator verlichting en aanbrengen van U-bochten op de conduitpijpen hiervan. Controle lampen ontdooi-cyclus. Het aanbrengen van alarmen op afnokken van vriescompressoren. Overhaal (seal en wormassen) van brandstof circulatie pomp 2 (Onderdelen aanwezig). Overstroom klep MFO sep 1. Lucht lekkage Man. stand