Home | Wegwijzer | Foto's | Dokbeurten

Nedlloyd Fiji bij Asano Dockyard 1979

Foto's van Ed Endert

Ed komt eind augustus 1979 in Mauritius aan boord van de Nedlloyd Fiji. Het schip gaat van 8 tot 27 november bij Asano in Yokohama in dok. De complete hoofdmotor wordt tot op het spoellucht kanaal afgebroken. De voeten van de cylinderblokken schavielden over de spoellucht balk en daardoor lekte de motor aan alle kanten koelwater. De cylinderblokken zijn opgelast en de spoelluchtbalk ter plaatse van de voeten met een zelfde hoeveelheid afgefreesd.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0001_1a  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0001_2a  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0001_3b  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0001_4a 

Direct na aankomst werd begonnen met het demonteren. De Jappen begonnen al met sleutelen voordat het hele bedrijf was afgezet. Het verwijderen gaat snel. De cylinderkoppen met kleppen en al zijn er af.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0001_4b  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0001_5a  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0001_5b  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0001_6a 

De brandstofpompen compleet met stoel en nokkenas kap zijn klaar om de wal op te gaan. Hwtk Nicolai (achter aan) en 2e wtk Jan Hooglander kijken of alles goed gaat.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0001_7a  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0001_7b  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0002_1a  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0002_1b 

Hier gaat de nokkenas voor de voorste cylinders de wal op. Na het trekken van de zuigers worden ze een voor een gekanteld en gereed gemaakt om de wal op te gaan.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0002_2b  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0002_3a  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0002_3e  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0002_4a 

Daarna zijn de cylinder voeringen aan de beurt. De cylinder blokken worden gedeeld en verwijderd.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0002_4c  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0002_4e  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0003_1a  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0003_1c 

Door de skylights worden de verschillende onderdelen de wal op gehesen.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0003_1d  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0003_2b  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0003_2d  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0003_2e 

Zoals het een echte stuurman betaamd controleert 2e stuurman Napjes (is later loods geworden) of alles goed op de wal opgeborgen wordt. De achterste turbo wordt ook gereviseerd.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0003_3b  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0003_3c  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0003_4a  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0003_4b 

De freesmachine is geïnstalleerd op de spoelluchtbalk. Op foto 3 zie je de onbewerkte spoellucht balk en op foto 4 zie je de freesmachine aan het werk.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0003_4d  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0004_1a  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0004_1b  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0004_1c 

De cylinderkoppen hebben een scheurtest ondergaan, hetgeen te zien is aan de witte poeder coating. De zuigers gaan helemaal uit elkaar voor controle. Ook de cylinderblokken worden uitvoering getest op scheurtjes. Vervolgens aan elkaar gebout en de voeten opgelast.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0004_3a  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0004_3b  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0004_4a  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0004_4b 

Alle onderdelen staan op een rijtje klaar om terug aan boord te gaan. Dit cylinderblok is het eerste dat weer aan boord gehesen wordt.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0005_1a  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0005_1c  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0005_1d  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0005_2b 

Langzaam gaat het blok weer op zijn plek. Het onderwaterschip met de vaste 4-bladige schroef ziet er weer als nieuw uit. Bijzonder is overigens de groene waterlijn. Die was in de KJCPL tijd altijd Boottop Red, net als de onderkant.

photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0005_2c  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0005_3a  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0005_4b  photogallery/KJCPL/Nedlloyd%20Fiji/IMG_0005_4d 

De rode clownsneus is mooi in de verf gezet. De zuigers worden weer terug geplaatst en ook de rotor van de turbo is weer retour.
Op 27 november gaat de Nedlloyd Fiji weer terug in het water na een bijna 3 weken durende dokbeurt.


Vorige | Nedlloyd Fiji 1979 | Volgende