Home | Wegwijzer | Machinekamers

Machinekamer van de Nedlloyd Dejima(1)

Dit schip is voor RIL wtk's een speciale, want de Nedlloyd Dejima(1) is uitgerust met een STOOM Turbine installatie (81.100 AKP). Peter Wessel heeft er op gevaren en veel foto's in de MK gemaakt.

Historie van de Nedlloyd Dejima (1):

Gebouwd in 1973 bij Bremer Vulkan in Bremen, Duitsland en heeft haar hele leven gevaren onder de naam Nedlloyd Dejima. Ze kon 2900 TEU containers vervoeren en was in die tijd met haar zusterschip Nedlloyd Delft het grootste en snelste container schip ter wereld. In 1980 word beide schip overigens verbouwd, gaat de Stal-Laval stoomturbine installatie er uit en komen er 2 Sulzer 8RND90 (900x1550) diesels met een totaal vermogen van 50.880 apk voor in de plaats, waardoor het brandstof verbruik daalde van 400 ton per dag naar 200 ton per dag, terwijl de snelheid van 30 naar 21 knopen daalde. Daardoor werd toen de enorme bulbsteven flink ingekort. Door de olie crisis in de 1973/1974 werd aanvankelijk de dienst snelheid met 5 knopen terug gebracht tot 21.5 knopen.
Dit had een sterk rendementsverlies tot gevolg. Studies wezen uit dat het vervangen van de Stoom turbine installatie door 2 Sulzer hoofdmotoren en 4x Daihatsu hulp motoren het oorspronkelijke rendement weer terug zou brengen. De 2 Deutz hulpmotoren (1000 apk) voor boegschroef en noodgenerator) bleven er in staan. Ombouw is uitgevoerd bij het Mitsubishi-Ishikawajima Harima consortium in Yokohama, Japan. Metingen van trilling en geluidsniveau brachten geen nadelige effecten van de ombouw naar voren. De Nedlloyd Dejima kwam weer in dienst in April 1982.
Op 6 november 1998 kwam ze aan in Alang, India voor de sloop. Na 25 jaar was het schip "op", het laatste jaar werden regelmatig scheuren in de dubbele bodem gesignaleerd met brandstof lekkages in het ruim tot gevolg. Er was ook veel roest vorming op de bodem van hier en daar een centimeter dik.

Klik op de tekening voor een grotere versie (uit Nedlloyd 25 jaar maritiem van G.J. de Boer - A.J.J. Mulder)

In 1974 als Peter aan boord zit vaart de Nedlloyd Dejima op de Sneldienst naar Japan. Naar aanleiding van de militaire oefening "Big Ferro" gingen ze met een rotgang naar de US en weer terug. Op de ontlast kleppen van de ketels werden extra gewichten geplaatst en de stoomdruk ging naar 100 bar. In Hamburg gaat het schip daarna in dok voor een grondige inspectie van de installatie om te zien of alles het overleefd had. Dat is een mooie gelegenheid om uitgebreid foto's te maken omdat dan alles open ligt. Het is een best dikke machine installatie bestaande uit 2 stuks ESD-3 ketels met 4 dak branders en een stoomdruk van 80 bar. Gevoed werden 2 Stal-Laval vooruit hogedruk en lagedruk turbines en 2 achteruit turbines. Op vol vermogen was dit goed voor 80.000 apk en een kruissnelheid van 26 knopen.

   

Om de stoomdruk naar de hoofdturbines te regelen waren er enorme stoom regel kleppen geplaatst, tussen de hoofd turbines en de manouvreerstand. Alles was op afstand bestuurbaar.

     

Ook de turbo voeding pompen gaan uit elkaar.

   

Hierboven ziet men de turbo voeding pompen. Uit elkaar geknutseld.

   

Hoofd stoom afsluiters op het turbine bordes gaan eruit.

   

De tandwiel kast van de hoofd aandrijving gedemonteerd.

     

Dit is de BB condensor. Door het mangat een kijkje aan de water zijde van de condensor.

   

Doorkijkje in de schroefas tunnel. Rechts, de zelfde tunnel van de buiten kant.

   

De boven kap van de HD vooruit turbine is er af. Rechts de onderkant met de turbine zelf.

     

Kijkje in de tandwielkast van de turbo generator.

   

Turbo generator uit elkaar.

   

Dit is een lage druk vooruit turbine. Tussen de hoge en lage druk turbine zit een reduceer, de lage druk bedraagt 3,5 bar.
De rest stoom gaat naar de dump tank, waar het voeding water voor de de ketels wordt op gewarmd.

     

Doorkijk van boven op het dok, naar de BB schroef.

   

Plaatje naar voorzijde, met de 2 boegschroeven.

   

De controlekamer, bereikbaar met de lift.

   

Van af het boven bordes, uitkijk op de ESD 3 ketel en door het mangat van de onderste water houder.

   

Dit is de water zijde van een turbo voeding pomp.

   

De kap van de hoofd turbine word terug geplaatst.

   

Terug plaatsen van de koelwater pompen.

     

Links is een smeerolie pomp. Rechts een koelwater pomp voor de hoofd condensor.

   

Nog een zee koelwaterpomp, een was niet genoeg.

   

De kap van de lagen drukturbine gaat er weer op, sleutelen onder plastic omdat ze bang zijn voor stof.

     

Een anker om de boot te laten krabben. Een flap ijzer onder de stuurmachinekamer, de kapitein kan door de bocht en een paar anti slinger flippers.

Met dank aan Peter Wessel voor de foto's en uitleg.