Home | Wegwijzer | Foto's | Alle KJCPL schepen
m.s. Maetsuycker en m.s. Van Heutsz
In 1947 werd de KJCPL opgericht, een samen gaan van de KPM lijnen en de JCJL.
De buiten lijnen van de KPM en de lijnen van de JCJL zouden de basis vormen voor de nieuw te vormen maatschappij
en beide moeder maatschappijen brachten schepen in. De JCJL bracht alle 8 schepen in en samen met de in 1947 aangeschafte Tjibodas waren dat er evenveel als de inbreng van de KPM.
Van de KPM waren dat de Boissevain, Ruys en Tegelberg en de van Heutz, Nieuw Holland en de kleinere vracht-passagiers schepen Tasman en Maetsuycker
m.s. Maetsuycker
Roep letters | PSFQ |
Werf | NV Nederlandse Droogdok Maatschappij Amsterdam |
Bouwnummer | 61 |
Afmetingen L x B x H | 4.272b, 2.405n, 3.485d |
110.20 x 15.95 x 7.89m | |
Passagiers | 24x I, 27x II, 1428 TD |
Motor | 4t ew 8 cil Werkspoor Amsterdam (720x1400) |
Vermogen | 3600 rpk |
Snelheid | 14.5 kn |
te water gelaten | 19 september 1936 |
Geschiedenis |
1936: Maetsuycker voor de KPM 1942: Troepenschip 1944: Hospitaalschip voor US Navy 1947: KJCPL 1960: Tong Han (Panama) 1964: Gavina (Panama) 1965: Paceco (Panama) 1965: Gambela (Panama) 1970: Gamsolo (Panama) 1971: Hysan (Panama) 1974: Gesloopt te Kaoshung |
m.s. Van Heutsz
Roep letters | PIDU |
Werf | Kon. Mij "De Schelde" Vlissingen |
Bouwnummer | 180 |
Afmetingen L x B x H | 4.552b, 2.678n, 3.734d |
118.95 x 15.90 x 8.23m | |
Passagiers | 16x I, 30x II, 24x III, 2173 TD |
Motor | 2x 2t ew 6 cil Sulzer (600x1060) |
Vermogen | 3400 rpk |
Snelheid | 13.5 kn |
te water gelaten | 13 maart 1926 |
Geschiedenis |
1926: Van Heutsz voor de KPM 1942: Min of War transport 1946: Charter NI Regering. 1947: KJCPL 1949: 4.646b, 2.721n, 3.734d 1955: Charter KPM 1957: Barentsz voor de KPM 1959: Gesloopt te Hong Kong |