Home | Wegwijzer | Foto's | Nieuwbouw | De Merwede

Feestelijke en vlotte tewaterlating van de "Straat Chatham"

PDF/Merwede/1961-2-feb-0000  PDF/Merwede/1961-9-sep-0000
Op zaterdag 2 september was het dan weer zover: een zeeschip word gedoopt en gleed vlot van de helling. In dit nummer is een kort verslag opgenomen van de tewaterlating van de "STRAAT CHATHAM"

Een vlottere tewaterlating dan die van het motorvrachtschip "Straat Chatham" op zaterdag 2 september 1961, konden wij ons nauwelijks wensen. De weersomstandigheden waren ideaal - zonnig, warm en vrijwel windstil - en ook de ervaren doopster heeft tot dit succes bijgedragen. Mevrouw J.L. van Kretschmer-Baronesse van Hardenbroek van Lockhorst verbrijzelde met een welgemikte worp de fles champagne en toonde duidelijk aan, dat zij meer met het bijltje gehakt had. Nadat zij twee vinnige slagen op het blok had gegeven viel het touw al in twee stukken en direct daarop kwam er beweging in het machtige schip. De nieuwe aanwinst voor de Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen gleed zonder een moment van aarzeling in snel tempo van de helling, een rookspoor achterlatend op de slede.

Grote drukte

Oningewijden vrezen altijd het ergste, als een zo groot casco de Merwede tegemoetsnelt en aanstalten schijnt te maken om zich aan de overzijde in de wal te boren. Ook ditmaal werkte het remsysteem echter precies zoals men zich dat voorgesteld had. Er werden ankers overboord gegooid, de zware peuren op de bodem hielden het schip stevig aan de lijn en met een sierlijke boog zwenkte het. De sleepboten Australie en Brazilie hadden daarna weinig moeite met het afmeren, terwijl de Kil van Rijkswaterstaat zorgde voor de verkeersregeling op de drukke rivier.
Moeilijker hadden het de mannen van de Rijkspolitie, die o.l.v. groepscommandant adjudant W. van Ringelenstein de zorg hadden voor het verkeer op de weg. Het mooie weer en de vrije zaterdag waren er de oorzaak van, dat tientallen automobilisten naar de dijk waren gereden, om van het spectaculaire schouwspel getuige te zijn. Vooral nabij het Lange Veer zag het zwart van de toeschouwers en de Merwededijk van de Nieuweweg tot de Sluisweg was herschapen in een groot parkeerterrein. Aangezien het aantal genodigden ook zeer groot was, moest er menige parkeerpuzzel opgelost worden, maar ernstige opstoppingen wist men toch te vermijden.
Was het bij de van stapelloop van het zusterschip "Straat Cumberland" op 20 !ebruari 1960 een gure en sombere dag, thans zag alles er even feestelijk uit. Het grote podium op het dak van de rijwielbergplaats was stampvol met genodigden toen de doopster haar taak op zulk een energieke wijze verrichtte, nadat onze directeur de heer C. Hoenderkamp een toelichting had gegeven op de gang van zaken. Mevrouw Kretschmer was in het bezit gesteld van een fraai boeket in dezelfde tinten als de toef bloemen, welke de champagnefles sierde. Tot hen die getuige waren van de tewaterlating behoorden de directie en raad van bestuur van de K.J.C.P.L. en de commissarissen van "De Merwede" met hun echtgenoten.

PDF/Merwede/1961-9-sep-0001

Op de tenen staan

Het grote gezelschap verzamelde zich na afloop in de kantine van het utiliteitsgebouw, waar het glas geheven werd op de rederij en een voorspoedige vaart van de "Straat Chatham". Eerst had de heer Hoenderkamp een welkomstwoord gesproken. Hij begroette in het bijzonder het dagelijks bestuur en de directie van de rederij en de doopster. Spreker herinnerde er aan, dat aan de K.J.C.P.L. op 1 april de belofte was gedaan, dat het schip op 2 september van de helling zou gaan. Dit was geen scherts gebleken, al zou eerstgenoemde datum daar aanleiding toe kunnen geven. Het is mogelijk geworden deze belofte in te lossen, doordat alle Merwede-werknemers van hoog tot laag maandenlang, op hun tenen hebben gestaan". Dank zij hun inspanningen kon het tijdschema aangehouden worden en het grote vertrouwen dat spreker in zijn mensen had gesteld, bleek niet beschaamd te zijn. Dank bracht de heer Hoenderkamp ook aan de heren van de rederij, die bij de bouw van dit schip betrokken zijn geweest.

Volgens het contract is dit het laatste schip dat wordt afgeleverd en voor ons is dat wel een beetje zielig. Om het contact in stand te houden, zal de werf 'n luxe model van de "Straat Chatham'' aanbieden, voor de kantoren van de rederij in het Scheepvaarthuis. "Aanzien doet gedenken" zou men daar aan toe kunnen voegen!

Geschenken over en weer

De heer Hoenderkamp deed een beroep op de onderleveranciers voor hun medewerking aan de afbouw en overhandigde aan mevrouw Kretschmer een prachtig sierraad, ter herinnering aan deze plechtigheid. Drs. L. Speelman mocht als directeur van de rederij het bijltje in ontvangst nemen, waarmee de laatste beletsels voor de stapelloop waren verwijderd. Spr. hoopte dat dit niet de laatste keer zou zijn, dat hij zo'n geschenk kon overhandigen.
De heer Speelman toonde zich er best mee ingenomen, dat het voor hem weer "bijltjesdag" was en verheugde zich ook over de wel bijzonder gunstige tewaterlating. Er gaat altijd een periode van spanning vooraf aan deze grote dag. De "Straat Chatham" is het 21ste nieuwbouw-schip, dat na de oorlog aan de vloot wordt toegevoegd. Aan de directie van de rederij worden bij een dergelijke gebeurtenis meestal vragen gesteld in de geest van "Als het schip nu nog besteld moest worden, zou dat dan gebeuren?"
Het antwoord daarop zou luiden: ,Ja, maar tegen een andere prijs!" De vraag of er nieuwe opdrachten gegeven zullen worden is moeilijker te beantwoorden. Het gaat de scheepvaart niet voor de wind en speciaal de rederijen die in lndonesië werkten hebben het moeilijk. Zij moeten een nieuw gebied zoeken voor hun activiteiten en voorts ondervindt men nadelen van de vlagdiscreminatie. Onder deze omstandigheden kan de K.J.C.P.L. moeilijk vasthouden aan de oude gewoonte om eerst geld in kas te hebben en dan pas een nieuw schip te bestellen.
Spreker was zich er van bewust dat sommige mensen bij zichzelf zouden denken: daar staat weer zo'n reder te klagen en dat deze klachten niet altijd serieus worden genomen, ook niet in regeringskringen. Dat wat men met een misschien te sterk woord de "angst voor de toekomst" in rederijkringen zou kunnen noemen, is evenweli gebaseerd op verwachtingen, die niet zomaar uit de lucht zijn gegrepen. "We komen er wel doorheen", zo besloot de heer Speelman deze wat sombere beschouwingen, ondanks de nadelige factoren die zich voor de Nederlandse rederijen laten gelden. Om die te overwinnen dient men zich te concentreren op een zo goed mogelijk dienstbetoon. Service en goed materiaal zijn in dit opzicht van de grootste betekenis en de K.J.C.P.L. heeft de beschikking over goede officieren en goede schepen. De samenstelling van de vloot vertoont echter nog wat zwakke plekken.

Het ligt in de bedoeling om dit oude materiaa l t.z.t. te vervangen. "De Merwede" behoort tot de enkele werven die op het lijstje staan om dan nieuwbouwopdrachten uit te voeren.

Dhr. Speelman uitte in zijn toespraakje nadrukkelijk zjjn tevredenheid over de goede vakkennis van het Merwede-personeel.
De heer Speelman richtte zich vervolgens tot de "koelbloedige" doopster en haar man jhr. mr H.A.L. Kretschmer van Veen, gedelegeerd lid van de raad van bestuur van de K.J.C.P.L., die reeds in 1924 een functie heeft aanvaard bij de Java-China Lijnen. Thans heeft een zoon van dit echtpaar een mooie carriere gemaakt bij de rederij. Hij werkt momenteel in Hongkong. Bij de K.J.P.C.L. is de heer Kretschmer van Veen bekend als een "Javalijner". In 1928 werd hij agent in Manilla, waar hij zich tot laat in de nacht in tropische hitte over de boeken boog. Hij kreeg toen een jongmaatje als hulp voor de boekhouding en die jongeman was de heer L. Speelman. Spreker getuigde thans nog van zijn dankbaarheid voor de steun die hij van het echtpaar had ontvangen. Hij had toen nooit kunnen dromen, dat hij nog eens in een situatie als deze het woord tot hen zou richten.
Tenslotte hieven aile aanwezigen met de heer Speelman het glas op een voorspoedige afbouw van de "Straat Chatham".
Jhr. mr. Kretschmer van Veen dankte uit naam van zijn vrouw voor de eer die haar te beurt was gevallen om het schip te mogen dopen. Zij heeft al meer tewaterlatingen verricht, maar was er thans bijzonder door getroffen, omdat het schip min of meer gezien kan worden als een schakel tussen haar en haar zoon in Hongkong, die daar werkzaam is bij de Chinalijnen. Bovendien is de doopster met de vaart op deze lijnen zeer vertrouwd. Deze dag was voor haar dus een zeer heugelijke.

Wandplastiek met vissen

Als geschenk voor het nieuwe vaartuig zal zij t.z.t. een wandplastiek van gepatineerd verzilverd messing aanbieden, te vervaardigen door een edelsmid. Hij toonde aan de genodigden reeds het ontwerp voor dit kunstwerk, waarop als voornaamste motief vissen zullen voorkomen. De heer Kretschmer van Veen haalde tenslotte nog een aantal herinneringen op aan zijn werk bij de K.J.C.P.L., de rederij per excellence om het vak te leren en dankte de directie van "De Merwede" voor het geschenk aan zijn vrouw.

Technische gegevens

Onvoorziene omstandigheden voorbehouden moet nog dit jaar de "Straat Chatham" tussen de pijlers van de Baanhoekbrug doorvaren naar Rotterdam, vanwaar de proefvaart zal beginnen. De rederij zal straks tien schepen van dit type in de vaart hebben en ook voor de K.P.M. varen er twee.
Het nieuwe vaartuig heeft een lengle van 138.55 meter, de lengle tussen de loodlijnen is 126.38 meter, de breedte 18.82 meter, holte tot bovendek 10.89 meter, holte tot bovenste tussendek 8.10 meter, diepgang 8.63 meter.
Het laadvermogen bedraagt 9975 ton/ 1000 kg - wat dit betreft behoren de "Straat Chatham" en het in oktober 1960 afgeleverde zusterschip tot de grootste vaartuigen die wij tot op heden hebben gebouwd - de bruto inhoud is 7543 reg. ton en de netto inhoud 4108 reg. ton, de vijf laadruimen, drie voor en twee achter de opbouw, geven het schip een ruiminhoud van 10.818 m3 balen en 11.209 m3 graan. De laadruimen zijn voorzien van snel manoeuvreerbare Mac Gregorluiken. Verder zijn er vier dieptanks voor het vervoer van eetbare olie en een voor vloeibare latex. Op de tussendekken zijn zes koel- en vrieskamers ingericht voor het vervoer van aan bederf onderhevige lading, met een totale inhoud van 1228 kubieke meter.
Voor de twaalf passagiers zijn er zeven comfortabele hutten beschikbaar, alsmede een rooksalon en een zitsalon. Deze zijn, evenals de verblijven voor de officieren airconditioned. De verblijven voor de bemanning zijn in het achterschip ondergebracht.
De radio-installatie omvat radio, telefonie, radar, radio-richtingzoeker en echolood. Voor de voortstuwing zorgt een Smit B. en W. motor, type 674 VTBF 160, met een vermogen van 6800 PK bij 114 omw/min. Verder zullen opgesteld worden drie Werkspoor TMA 276 hulpmotoren van 405 EPK bij 375 omw/min, gekoppeld aan een dynamo. Als noodaggregaat een Samofa 2 S 108 motor van 200 PK bij 1000 omwentelingen. Deze motoren zullen door ons bedrijf worden ingebouwd.
Deze bijzonderheden zijn ons vanzelfsprekend bekend. Maar wij geven deze nog eens door om huisgenoten en vrienden daarvan in kennis te kunnen stellen.

Hier de uitgave september 1961 van het blad "Van de Helling" waar dit verhaal te vinden is.

 

Vorige - Volgende