Home | Wegwijzer | Foto's | Nieuwbouw | De Merwede

Straat Cumberland is in aanbouw

Op donderdag 11 juni j.l. is de kiellegging voor de "Straat Cumberland'' de inzet geweest van een bescheiden plechtigheid op ons werfterrein. In tegenwoordigheid van de heer Drs. Speelman, directeur van de Koninklijke Java China Paketvaart Lijnen aanwezig was, een aantal opzichters, onze directie en staffunctionarissen werd de versierde kielplaat voor bouwnummer 549 op de helling gedeponeerd. Daarop volgde een korte bijeenkomst in het kantoor, waar wederzijds uiteraard de beste wensen werden uitgesproken voor een vlotte bouwperiode.

Als alles naar wens verloopt hopen wij begin 1960, (in januari of februari) de "Straat Cumberland" zover gereed te hebben, dat het schip te water kan worden gelaten.

Het is niet de eerste keer, dat op "De Merwede" bouwplannen worden verwezenlijkt voor de KJCPL. Het nieuwe vaartuig is een zusterschip van ons bouwnummer 544, de "Straat Singapore", die reeds vanaf oktober 1957 tot volle tevredenheid van de opdrachtgevers de wereldzeeen bevaart. Verder komt op ons bouwprogramma nog voor de "Straat Chatham", waarvoor de kiel gelegd zal worden als de helling weer vrij komt.

PDF/Merwede/1959-7-jul-0000

Vertrouwen

De KJCPL, een rederij met een bewogen historie, waarvan wij destijds in een van onze nummers een overzicht hebben gegeven, heeft een nieuwbouwprogramma, dat het vertrouwen in de toekomst van de directie weerspiegelt. Op het ogenblik is nog een zevental schepen in aanbouw, in hoofdzaak op Nederlandse werven, die in de loop van dit jaar opgeleverd zullen worden. Hoewel de ontwikkelingen in Indonesie voor deze rederij een nadelige invloed hebben gehad, zit de "Paketvaart" niet bij de pakken neer. Het werkterrein werd gedeeltelijk verlegd en in 1958 heeft men twee nieuwe lijndiensten geopend.

De directie heeft haar vertrouwen in de toekomst op langere termijn uitgesproken en meent dat modernisering van de vloot de positie van de KJCPL t.o.v. de concurrentie belangrijk kan versterken. De lijndiensten zijn thans gericht op Hongkong, China, Japan, de Philippijnen, Singapore, Malakka, Indonesie, Australie, Nieuw Zeeland, India, Pakistan, Ceylon, Afrika en Zuid-Amerika. Het is dus een indrukwekkend net van scheepvaartverbindingen, dat de wereldzeeën overspant en in dit grote bestek zal straks ook plaats zijn voor de "Straat Cumberland", waaraan thans op onze werf naarstig wordt gewerkt.

Het nieuwe schip

Het schip zal voortgestuwd worden door een B. en W. motor van 6800 PK. De hoofdafmetingen zijn: lengte over alles 138.40 meter, lengte tussen de loodlijnen 125.88 meter, breedte 18.82 meter holte tot C-dek 10.89 meter, diepgang 7.33 meter en laadvermogen 7450 ton.

Het vaartuig is van het shelterdektype en zal ingericht worden voor het vrachtvervoer, terwijl er gerieflijke accomodatie zal zijn voor een tiental passagiers, die o.m. een rook-, eet- en zitsalon tot hun beschikking krijgen. De snelheid zal ongeveer 16,7 knoop bedragen.

Bij de tewaterlating van de "Straat Singapore" in april 1957, heeft de heer Hoenderkamp de hoop uitgesproken op het voortduren van de prettige relaties tussen rederij en werf. Nu ruim twee jaar later de kiel is gelegd voor dit zusterschip en nog een opdracht in portefeuille is, mag geconstateerd worden dat deze wens in vervulling is gegaan.

Hier de uitgave juli 1959 van het blad "Van de Helling" waar dit verhaal te vinden is.

 

Vorige - Volgende