Home | Wegwijzer | Foto's | Nieuwbouw | De Merwede

Straat Singapore

Toen in 1957 de werf haar eerste maandblad uitgaf was Straat Singapore gereed om te water te worden gelaten.
Het volgende artikel verscheen in het nieuwe blad.

Spanning onder de "Straat Singapore"


1957-apr-0000

Keurig op tijd en zonder een spoor van aarzeling is zaterdag j.l. de ,Straat Singapore" van stapel gelopen. Het was een indrukwekkende plechtigheid, niet alleen door het grote aantal gasten en de enorme belangstelling die de bevolking van Hardinxveld-Giessendam voor deze gebeurtenis toonde. Niemand blijft onberoerd, wanneer een zeereus als ons bouwnummer 544 zich langzaam in beweging zet en onder het geloei van scheepsfluiten statig in het water glijdt.

Klink los!

Op het propvolle podium - dat heel wat hebben kon omdat 't op het dak van de rijwielbergplaats was gebouwd - heerste de gebruikelijke spanning, toen mevrouw U. Wiebenga- Bernau het schip had gedoopt en met het zilveren bijltje hakte. Zou de klink zich gedragen zoals het behoort? Dat deed de klink, tot opluchting ook van allen die onder het schip bezig waren geweest om de laatste beletselen weg te nemen. Er komt nog heel wat kijken, voor 't zover is dat aileen die klink het gevaarte nog in bedwang houdt. Een kwartier voor het vastgestelde tijdstip van te waterlating worden de klinkborgen weggebrand. De mannen bij de rammen - aan weerszijden van het schip een aantal ploegen - wachten vol spanning op het signaal van de Waterstaatsboot; een fluitsein, dat een oorverdovend lawaai ontketent. Nauwelijks is het immers verklonken of de achterstoppings krijgen er van langs met de rammen. De mannen, met dit karwei belast, getroosten zich minstens zoveel inspanning als de watergeuzen die de poort van Den Briel forceerden. Een beetje eigenbelang is daarbij wel in het spel, want naarmate er meer stoppings wegvallen wordt de druk op de overblijvenden groter en zij die de laatsten er uit moet slaan krijgen de overwinning niet cadeau. Vandaar misschien dat er zaterdag enkele ploegen wat heetgebakerd waren, zodat ir. Trouw - die bij deze werkzaamheden de Leiding heeft - tussenbeide moest komen. Vijf minuten later kregen de voorstoppings hun portie. De houten stutten vielen onder de werkelijk formidabele aanval links en rechts uiteen. Op dit moment begon het schip al te Ieven. Wie goed keek, kon zien, hoe het op de goot en de slagbeddings zakte; bewegingen, die de spanning onder ingewijden deden toenemen, want nu kwam het er op aan.

Belsignalen

Het liep zaterdag allemaal gesmeerd. Toen deze werkzaamheden achter de rug waren, drukte ir. Trouw een keer op het knopje, dat een bel op de tribune liet rinkelen: rammen los. Het signaal ,begrepen" kwam terug, spoedig gevolgd door het bericht ,dopen klaar" (twee keer bellen). Nu was er nog slechts een handeling te verrichten: het schoortje bij de klink wegnemen. Drie mannen, waaronder ons aller heer Dubbeldam, op wiens schouders bij tewaterlatingen ook een grote verantwoordelijkheid rust, waren nog even in gebogen houding bezig in de schemerige ruimte onder het schip. "Weg jongens!" Driemaal een druk op de bel om de tribune te berichten dat het schoortje verdwenen was, enkele seconden van wachten op de eerste trillingen van het schip.... en daar kwam de "Singapore" langzaam, langzaam in beweging. Het mooi gepavoiseerde vaartuig gleed als het ware onder de handen van de rammers vandaan, kreeg opeens een zelfstandig bestaan, terwijl het snel voortgleed, een spoor van wanorde en rook achterlatend.

Technische gegevens

En nu werken wij dan weer aan op de overdracht, waarschijnlijk medio september 1957. Intussen geven de hieronder reeds enkele bijzonderheden over het schip, een van de grootste vaartuigen tot op heden door.,De Merwede" gebouwd. Het is van 't open shelterdektype en meet ongeveer 7800 ton deadweight. De lengte is 125.88 meter, de breedte 18,82 meter, holte 10,89 meter en diepgang 7,33 meter. De snelheid zal ongeveer 16.7 knoop bedragen. Als voortstuwingsinstallatie wordt een B en W motor van 6800 pk ingebouwd. De "Straat Singapore" heeft een bescheiden passagiersaccomodatie, vijf laadruimen en vier tanks voor eetbare oliën.

1957-apr-0001

Waarderende woorden

In het kantoor zijn over en weer nog vee! woorden van waardering gesproken. Directeur C. Hoenderkamp overhandigde mevrouw Wiebenga een boekwerk als herinnering aan de doopplechtigheid. Mevrouw Wiebenga zal voor het schip een fraaie klok laten maken, met een omhulsel van een speciale koperlegering, ontworpen door een kunstsmid. De heer Wiebenga toonde de tekeningen van dit bijzondere uurwerk. Namens de directie van de Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen heeft drs. L. Speelman verzekerd, dat men tevreden is over de relatie met "De Merwede". Het gezelschap heeft zich later in Rotterdam verenigd aan een lunch. De heer Hoenderkamp heeft daar een welkomstwoord gesproken. De spreker verheugde zich er over een zo groot aantal prominente figuren uit de Amsterdamse rederswereld bijeen te zien als gasten van "De Merwede" en hoopte op 't voortduren van de prettige relaties tussen het Scheepvaarthuis (de kantoren van de betr. rederij) en de Hardinxveldse werf. Later werd o.m. nog geluisterd naar mr. Delprat, oud-dirccteur van de Maatschappij.,Nederland", voorzitter van de Kamer van Koophandel te Amsterdam en voorzitter van de gedelegeerde leden van de Raad van Bestuur van de K.J.C.P.L. Deze autoriteit op het gebied van scheepvaart en scheepsbouw richtte zeer waarderende woorden tot de directie van.,De Merwede" en alle werknemers die aan de bouw hun beste krachten hebben gegeven.

Werk tot 1961.

Terwijl de.,Straat Singapore" verder wordt afgebouwd, zal een nieuw schip op stapel worden gezet, de "Van Heemskerk", een vrachtschip van 5200 ton voor de "Koninklijke Paketvaart Maatschappij". Volgende maand zal de kiel worden gelegd. Het bedrijf is nog van opdrachten voorzien tot het eerste kwartaal van 1961. Daaronder zijn twee passagiersschepen, een van 7000 ton voor de Oranjelijn (Mij. Zeetransport) te Rotterdam, waarover wij binnenkort nadere bijzonderheden hopen te geven en een voor de Maatschappij Zeeland. Het is voor 't eerst in de geschiedenis van ons bedrijf, dat wij dergelijke passagiersschepen op stapel zullen zetten. Maar zoals gezegd, daar komen wij nog op terug.
Hier de 1e uitgave april 1957 van het blad "Van de Helling" waar dit verhaal te vinden is.

Vorige - Volgende