Home | Wegwijzer | Machinekamers

Machinekamer van de Nedlloyd Agulhas

De machine kamer was geautomatiseerd, dat wilde zeggen uitgerust met een gesloten controle kamer van waaruit de Stork SW hoofdmotor bediend werd en alle meetinstrumenten afgelezen en gelogd werden. Het enige minpunt waren de Kromhout hulpmotoren. De KJCPL had bij het faillissement van de Kromhout fabriek de restant partij gekocht, maar die bleken niet zo betrouwbaar. Deze motoren hadden ze de onhebbelijke gewoonte om op hol te slaan. De enige manier om ze tot stilstand te dwingen was de brandstof toevoer dicht te draaien en dan maken dat je weg komt. Hierna begon de motor aan zijn smeerolie als brandstof zo leek het. Uiteindelijk stak die kar dan een poot buiten boord door het carter deksel en stond stil. Bij werkzaamheden naast een draaiende Kromhout werd er uit zelfbescherming een dikke plaat ply-wood tussen gezet.

 

Als de slagenteller ook hier weer door nul dreigt te gaan zijn er zo veel mogelijk getuigen bij, om daarna op de gebruikelijke pot bier te worden getrakteerd. De Platvoetwacht (16-20) is natuurlijk de slechtste wacht voor zo'n gelegenheid, immers is iedereen bij de tijd om er bij te zijn.
Staande vanaf links Ineke, 2e wtk Winnie Verhulst, 5e wtk Ruud van de Burg, 4e wtk Frans van den Brand die de klos was, Wil van Raamsdonk, 2e Stuurman Sjef van Raamsdonk, 4e stuurman Egbert Westra en zittend op de voorgrond Hwtk Henk Klazema.

       

Hier zie je zo'n Kromhout motor, die een poot buitenboord heeft gestoken op de Straat Amsterdam. De dame op de foto is Paulette Engelken (de vrouw van Rob Engelken) die een "handje helpt". De foto is een pose, maar het drijfstang-oog dat er uit steekt is wel echt.
Op de tweede foto gaat weer een Kromhout de wal op (Foto Kees van der Have). Regelmatig ging zo'n motor dan voor "overhaul" in Durban de wal op.

Ook Ed Endert, die na mij in november 1978 aan boord zat, heeft foto's van zo'n wal-reparatie in Durban. Hij verteld dat die gereviseerde motor na 800 uur ondanks het zorgvuldig inlopen aan boord finaal in elkaar draaide. Een alluminium zuiger liep bovenin zijn cylinder vast en scheurde de zuigerpen door midden, waarna de drijfstang de voering aan gort sloeg en door het frame naar buiten kwam. Ze zijn later vervangen door hulpmotoren van een Japans fabrikaat (Daihatsu 6PSHTc-20: 425pk bij 900 rpm).

       

Hier wordt een zuiger getrokken bij de Stork SW hoofdmotor. Na afloop poseren 3e wtk Teun Dil en 4e wtk Ed Endert met de chinese fitter. Daarna pompen (douchen) en wegspoelen.